perjantai 16. helmikuuta 2018

Marita Liulian studiossa

Marita Liulian takana maalaus "Firemountain". 
Galleriakärpästä lykästi taas kerran kun pääsi mukaan vierailulle  taiteilija Marita Liulian kotistudioon.  Vinkiksi kiinnostuneille: liiyttykää Kiasman ystäviin ja pääsette sisään ovista, jotka eivät aukea ihan kenelle vain.  Kiasman ystävinä pääsimme tutustumaan taiteilija Marita Liuliaan ja hänen Töölön studioonsa. Keväämällä hän on kutsunut meidät visiitille Heinolan työhuoneelle.
Marita Liulia on läkähdyttävän monipuolinen.  Ajattelin kysyä, ja kysyinkin hyvin triviaalin kysymyksen, mistä lähteestä hän ammentaa inspiraationsa.  Kysymys on ihan dorka, kun kyseessä on taiteilija, joka on läpimarinoitunut taideammattilainen ja yrittäjä.  Viimeistään siinä vaiheessa, kun hän kertoi, että aloittaessaan uuden työn hänen päänsä täytyy olla typötyhjä, jotta hän pääsisi tekemisen alkuun tajusin, että kysymys inspiraatiosta on hänen kohdallaan yhtä nerokas kuin kysyisi juuri kultamitalin voittaneelta olypiahiihtäjältä, miten tärkeä kultamitali hänelle on?

Kirjoittaessani tätä katson samalla suoraa lähetystä "Madama Butterflysta" oopperatalosta. Niin musiikin ystävä kuin olenkin, enkä vastusta mitään julkista rahoitusta, mikä kohdistuu musiikkiin niin pakko on yhtyä Marita Liulian toteamukseen, että panostukset ovat aika pahasti epätasapainossa. Klassiseen musiikkiin ja rakennuksiin uppoaa tiettävästi noin 70 % taidemäärärahoista.  Varsinkin nuoret, aloittelevat taiteilijat ovat melko epätoivoisessa asemassa.  Kaiken joutuu maksamaan itse, näyttelytilojen vuokran, logistiikan ja avajaistarjoilun. Panostus on iso kun tulopuoli saattaa jäädä nollille.  Galleriat suosivat jo nimeä saaneita tekijöitä. Liulia tuottaa kaikki näyttelynsä itse, joten hän on varsin tarkkaan perillä koko revohkan kustannuksista. Tunnen suurta sympatiaa nuoria taiteentekijöitä kohtaan. Blogini päätavoite on tuoda heitä esille niin paljon kuin ehdin.  Nuoret voivat myös hakea vinkkejä Liulian kaltaisilta kokeneilta ja menestyneiltä tekijöiltä. Mitään ei saa ilmaiseksi.  (jatkuu kuvan jälkeen)



Marita Liulia kertoi ihastuneensa metallivärien, erityisesti kultavärin käyttöön lukuisilla aasialaisen ja arabialaisen kulttuurin maihin suuntautuvilla matkoillaan. Hän on käynyt noin 70 maassa ja arvelee oman epäsuomalaisen estetiikantajunsa kumpuavan näiltä matkoilta.  Työskennellessään teatterissa valosuunnittelijana, hän havaitsi miten valo reagoi metallivareihin mielenkiintoisen vaihtelevasti.  Maalaus, jossa on kultaa, muuttuu erilaiseksi aina kun valaistus muuttuu.  Liulialle kulta symboloi valoa, aurinkoa, elämän voimaa ja antaa valtavasti energiaa. (jatkuu kuvan jälkeen)




Liulia kertoo maalaavansa aina paljain käsin, joten värien on oltava täysin myrkyttömiä. Värikerroksia on 3 - 30,  päälle laavakerros ja lisää väriä (jollen väärin muista)  ja työstö tapahtuu kynsillä raapimalla.  Sen verran rankka työtapa, että työtunteja pystyy päivässä tekemään  enintään neljä.  Kynnet eivät kestä enempää. Mieluisin maalauskoko on tällä hetkellä noin 2 metriä korkea, ihmisen mitoissa, kuten hän sanoo. Kyseistä kokoa hän kertoo pystyvänsä vielä itse liikuttelemaan. (jatkuu kuvan jälkeen)



Liulian ja uuden teknologian kumppanuus alkoi jo 80-luvulla. Joillekin some on mörkö, Liulialle se on mitä mieluisin työväline. Hän kuvaa videolle koko ajan maalatessaan.  Kun sähköposti aikoinaan mullisti viestinnän hän oli ensimmäisenä sitä käyttämässä.  Kontaktit ympäri maailman aukenevat  ja hoituvat somen välityksellä. Hän on tehnyt työtä jokaisen uuden mediasovelluksen kanssa ja panostaa nyt erityisesti videokuvaukseen.  Pitkäaikaiset yhteistyökumppanit Kimmo Pohjonen, Virpi Pahkinen, Tero Saarinen ja Minna Tervamäki edustavat samaa tulevaisuuteen nojautuvaa taiteen tekemistä.(jatkuu kuvan jälkeen)


Seuraava näyttely tulee Gumbostrandiin (1.6.–6.9. 2018 Kesänäyttely, Gumbostrand Konst och Form). Seuratkaa Gumbostrandin sivuja. Näyttelyjen avajaisiin on yleensä bussikuljetus Helsingistä. Suosittelen ilmoittautumaan kuljetukseen etukäteen, mutta jos päätät viime hetkellä lähteä, sekin onnistuu sillä busseja tulee lisää mikäli ensimmäiset täyttyvät.  (Merja Lipsanen (Galleria) Puh. +358 (0)50 577 2229 merja.lipsanen@konstoform.fi )

On ehkä mahdollista, että saamme seurata kärpäsenä katosta Marita Liulian Japanin näyttelyä tammikuussa 2019. (Yksityisnäyttely, Spiral Wacoal Art Center, Tokyo, Japan). Siellä hänen on tarkoitus maalata elävän yleisön edessä. Maalausrupeamat videoidaan ja ne päätynevät facebookiin meidän iloksemme. Japanin matkan yhteydessä hän menee muutamaksi viikoksi japanilaisen keramiikkamestarin oppiin. Tulossa on myös Marrakeshin matka, jolta kamera tallentaa yhtä sun toista evääksi seuraaviin töihin. (jatkuu kuvan jälkeen)



Eräs Kiasman ystävistämme kysyi, voiko Heinolan työhuoneella käydä milloin vain, kun hän ei pääse mukaan yhteisretkelle.  Kyllä voi! Jopa erittäin mielellään. Marita Liulia toivottaa vierailijat tervetulleiksi, häntä eivät kävijät lainkaan häritse. Verkkosivuilla on yhteystiedot. Hän viettää puolet viikosta Helsingissä, puolet Heinolassa. Verkkosivulta löytyvät myös tuoreimmat tiedot taitelijan näyttelyistä, tanssiteoksista, elokuvista ja kirjoista.  Marita Liulia  

Vinkki: Aiheen tiimoilta googlatessani löysin kiinnostavan tapahtuman Tamperetalosta:   Kimmo Pohjonen ja Tero Saarinen Tampere talossa 12.5.2018

Gallerioita, museoita ja muuta mukavaa ympäri Suomen
Helsingin galleriat katuosoitteen mukaan
My Helsinki
Helsinki menokone
Galleriat ja taidemuseot muu Suomi

Liity facebookryhmääni

Ateneumin ystävät

Koko Suomi

Galleriat kartalla

  • Lähetä vinkit osoitteeseen:  galleriakarpanen@gmail.com

Ei kommentteja:

Blanco pohja

  Gallerioita, museoita ja muuta mukavaa ympäri Suomen Helsingin galleriat katuosoitteen mukaan My Helsinki Helsinki menokone Galleriat...